fot. Grzegorz Mart
WARSZAWSKI DOM KULTURY im. Czarnego Romana
„Muzyka Å‚Ä…czy” - tego dyskusyjnego sloganu trudno nie przywoÅ‚ać w kontekÅ›cie koncertu, który odbyÅ‚ siÄ™ – jako część gÅ‚ównego programu Warszawskiej Jesieni – 18 i 19 wrzeÅ›nia 2022 roku w teatrze Komuna Warszawa.
PoÅ‚Ä…czyÅ‚ on klasycznie wyksztaÅ‚conych czÅ‚onków zespoÅ‚u Match Match oraz osadzonÄ… w muzyce tradycyjnej Radical Polish Arkestra z doÅ›wiadczonymi przez los amatorami ze stoÅ‚ecznego Teatru Bezdomnych. PoÅ‚Ä…czyÅ‚ też dwa jakże odmienne, choć wyrastajÄ…ce z tego samego, minimalistycznego korzenia dzieÅ‚a.
„The Great Learning” Corneliusa Cardew to żywioÅ‚ zbiorowego, improwizowanego muzykowania, a zarazem miniatura spoÅ‚eczeÅ„stwa, w której banalne starania poszczególnych czÅ‚onków, a przede wszystkim ich wspóÅ‚praca kreujÄ… zÅ‚ożony, tÄ™tniÄ…cy życiem organizm. Andersenowsko-Bachowska „Pasja wedÅ‚ug dziewczynki z zapaÅ‚kami” Davida Langa niesie ze sobÄ… precyzjÄ™, kameralnÄ… kontemplacjÄ™, intymność oraz estradowy dystans, który paradoksalnie najlepiej czasem sÅ‚uży poczuciu wspólnoty. Które z tych dzieÅ‚ ma wiÄ™ksze szansÄ™ uwrażliwić odbiorców na cierpienie bliźnich, dotkniÄ™tych choćby kryzysem bezdomnoÅ›ci? Czy któreÅ› ma moc wzbudzania poczucia przynależnoÅ›ci do wiÄ™kszej caÅ‚oÅ›ci oraz odpowiedzialnoÅ›ci za niÄ…?