fot. Grzegorz Mart
WARSZAWSKI DOM KULTURY im. Czarnego Romana
„Muzyka łączy” - tego dyskusyjnego sloganu trudno nie przywołać w kontekście koncertu, który odbył się – jako część głównego programu Warszawskiej Jesieni – 18 i 19 września 2022 roku w teatrze Komuna Warszawa.
Połączył on klasycznie wykształconych członków zespołu Match Match oraz osadzoną w muzyce tradycyjnej Radical Polish Arkestra z doświadczonymi przez los amatorami ze stołecznego Teatru Bezdomnych. Połączył też dwa jakże odmienne, choć wyrastające z tego samego, minimalistycznego korzenia dzieła.
„The Great Learning” Corneliusa Cardew to żywioł zbiorowego, improwizowanego muzykowania, a zarazem miniatura społeczeństwa, w której banalne starania poszczególnych członków, a przede wszystkim ich współpraca kreują złożony, tętniący życiem organizm. Andersenowsko-Bachowska „Pasja według dziewczynki z zapałkami” Davida Langa niesie ze sobą precyzję, kameralną kontemplację, intymność oraz estradowy dystans, który paradoksalnie najlepiej czasem służy poczuciu wspólnoty. Które z tych dzieł ma większe szansę uwrażliwić odbiorców na cierpienie bliźnich, dotkniętych choćby kryzysem bezdomności? Czy któreś ma moc wzbudzania poczucia przynależności do większej całości oraz odpowiedzialności za nią?