top of page

© Krzysztof Wodiczko, Muzeum Sztuki in Łódź

07_09_30x22_preview.jpeg

POLISH RADIO EXPERIMENTAL STUDIO REVISITED

Działające w latach 1957-2003 Studio Eksperymentalne Polskiego Radia było jednym z pierwszych europejskich ośrodków muzyki elektroakustycznej. W tym okresie wyprodukowało kilkaset godzin autonomicznej muzyki eksperymentalnej oraz drugie tyle ilustracji filmowych, teatralnych oraz radiowych. W SEPR komponowali m.in. Krzysztof Penderecki, Bogusław Schaeffer czy Eugeniusz Rudnik, ale też Tomasz Stańko, Arne Nordheim (Norwegia), Lejaren Hiller (USA), Vladan Radovanović (Serbia) i Wataru Uenami (Japonia). Z ośrodkiem współpracowali ponadto najwybitniejsi przedstawiciele szeroko rozumianych sztuk wizualnych i performatywnych, wśród nich: Krzysztof Wodiczko, Zbigniew Rybczyński i Andrzej Wajda. Z kolei popularne międzynarodowe koprodukcje filmowe, jak „Milcząca gwiazda” (1958) Kurta Maetziga, „Test Pilota Pirxa” (1967) Marka Piestraka, czy „Akademia Pana Kleksa” (1987) Krzysztofa Gradowskiego oddziaływały na wyobraźnie milionów odbiorców kultury masowej w Bloku Wschodnim, pozostając do dziś, nieuświadomionym często, składnikiem kulturowej tożsamości całego regionu. 

 

Michał Mendyk – jako kurator Fundacji Automatophone oraz we współpracy z m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – zajmuje się badaniem, popularyzacją i artystyczną reaktywacją SEPR od 2009 roku, współpracując regularnie z tak znakomitymi ekspertami, jak Michał Libera, Bolesław Błaszczyk czy Daniel Muzyczuk. Strategia „Polish Radio Experimetal Studio Revisited” przyniosła ponad 20 publikacji płytowych oraz rozpoczętą w 2018 roku serię książkową „Biblioteka SEPR”, kilkadziesiąt koncertów w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Serbii i we Włoszech, półroczną wystawę w prestiżowym niemieckim ośrodku ZKM Karlsurhe, darmową bibliotekę sampli z SEPR przygotowaną we współpracy z firmą Ableton, po którą sięgnęło dotychczas ponad 20 tysięcy twórców muzyki elektronicznej z całego świata, oraz otwarty konkurs na utwory oparte na tejże bibliotece sampli realizowany z magazynem The Quietus.

 

Od 2009 roku dorobkiem SEPR udało nam się zainteresować tak znakomitych współczesnych artystów, jak niemiecki zespół muzyki współczesnej zeitkratzer, norweska kompozytorka i wokalistka Maja S.K. Ratkje, francuski twórca muzyki konkretnej Lionel Marchetti, guru amerykańskiej sceny postrockowej David Grubbs czy ikony nowej muzyki elektronicznej: duety Mouse on Mars oraz Matmos.

FUNDACJA AUTOMATOPHONE

Karmelicka 1/34
00-149 Warszawa
NIP 5252723999
KRS 0000695823

bottom of page